Preview

Civil Aviation High Technologies

Advanced search

Relationship between cumulative probabilities of equivalent amplitudes and maximums of load factors during the flight in turbulent atmosphere

Abstract

The functional relationship between cumulative probability of maximum load factors and cumulative probability of equivalent load factor amplitudes was determined. This relationship was derived from statistical correlation between cycle ratio and amplitude of load factor suggested on the basis of processing of firefighting flight records of load factor. The cumulative probability of maximum load factors and ground-air-ground cycle maximum load factor calculated through the cumulative probability of equivalent load factor amplitudes obtained using the range-pair cycle counting method have good agreement with the results calculated using the peak counting method.

About the Authors

P. A. Fomichev
Национальный аэрокосмический университет им. Н.Е. Жуковского "ХАИ"
Russian Federation


N. A. Lavro
ТАНТК им. Г.М. Бериева
Russian Federation


S. V. Vakulenko
ПНИЛ "Прочность"
Russian Federation


References

1. ГОСТ 25.101-83. Методы схематизации случайных процессов нагружения элементов машин и конструкций и статистического представления результатов. - Введ. 01.07.84. - М.: Изд-во стандартов, 1983.

2. Тейлор Дж. Нагрузки, действующие на самолет / пер. с англ. - М.: Машиностроение, 1971.

3. Стрижиус В.Е. Типизированная программа нагружения элементов конструкции крыла регионального транспортного самолета // Научный Вестник МГТУ ГА. - 2006. - № 103. - С. 145-154.

4. Фейгенбаум Ю.М. Мониторинг условий эксплуатации и нормирование запасов на рассеивание эксплуатационной нагруженности при установлении ресурса пассажирского самолета по условиям прочности: автореф. дисс. … канд. техн. наук. – М.: МГТУ ГА, 2011.

5. Королев В.С. Оценка вероятности превышения нормируемых вертикальных порывов атмосферы по данным измерений максимальных перегрузок за полет магистральных самолетов гражданской авиации // Проблемы безопасности полетов. - 2011. - № 11.- С. 40-48.

6. Одинг И.А. Допускаемые напряжения в машиностроении и циклическая прочность металлов. - 3-е изд., испр. - М.: Машгиз, 1947.

7. Чижов В.М. Применение метода экстремальных значений к определению максимальных эксплуатационных нагрузок // Ученые записки ЦАГИ. - 1972. – Т. III. - №1. - С. 45-50.


Review

For citations:


Fomichev P.A., Lavro N.A., Vakulenko S.V. Relationship between cumulative probabilities of equivalent amplitudes and maximums of load factors during the flight in turbulent atmosphere. Civil Aviation High Technologies. 2014;(199):101-107. (In Russ.)

Views: 330


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2079-0619 (Print)
ISSN 2542-0119 (Online)