The use of probability models for simplified estimates of required reserves reliability control
Abstract
The article discusses the use of a probabilistic model for simplified assessments required reserves reliability control (crack detection probability). Ratios and charts for estimating reliability coefficients of the probability of detection of a fatigue crack are given. The use of safety factors equal to 2 ... 3 possible with a high quality of diagnosis (probability of detecting fatigue crack greater than 0.95) is shown.
References
1. АП-25. Нормы летной годности самолетов транспортной категории. - М.: ОАО «Авиаиздат», 2009.
2. Болотин В.В. Применение методов теории вероятностей и теории надежности в расчетах сооружений. - М.: Стройиздат, 1971.
3. Бутушин С.В., Никонов В.В., Фейгенбаум Ю.М., Шапкин В.С. Обеспечение летной годности воздуш-ных судов гражданской авиации по условиям прочности. - М.: МГТУ ГА, 2013.
4. МОС к АП 25.571. Обеспечение безопасности конструкции по условиям прочности при длительной эксплуатации: директ. письмо АР МАК от 30.12.96 г. № 5-96.
5. Никонов В.В., Стреляев В.С. Расчетно-экспериментальная оценка циклической трещиностойкости при эксплуатационных режимах нагружения. - М.: Машиностроение, 1991.
6. Никонов В.В. Проблемы живучести в контексте перевода авиатехники на эксплуатацию по состоянию // Научный Вестник МГТУ ГА, сер. Эксплуатация воздушного транспорта и ремонт авиационной техники. Безопасность полетов. - 2004. - № 80(10).
Review
For citations:
Feshkin Yu.V. The use of probability models for simplified estimates of required reserves reliability control. Civil Aviation High Technologies. 2014;(208):89-92. (In Russ.)