PREVENTION OF MISTAKES, CAUSED BY HUMAN FACTOR WHILE USING FLIGHT CONTROL SYSTEMS TOLERANT TO FAILURES
Abstract
The article presents suggestions on the synthesis of tolerant digital systems of management flight based on algorithmic resiliency methods. Implementation of tolerant digital flight control systems will prevent the negative consequences of failures of various aircraft systems and aircraft units.
About the Authors
N. N. SukhikhRussian Federation
A. G. Kovalev
Russian Federation
V. L. Rukavishnikov
Russian Federation
References
1. Горячев В.А. Исследование роли человеческого фактора в авиационных происшествиях: тезисы докладов семинара ИКАО «Человеческий фактор». - Л., 1990. - С. A551 - A556.
2. Глумов В.М., Земляков С.Д., Рутковский В.Ю., Силаев А.В. Алгоритмическое обеспечение отказоустойчивости систем автоматического управления // Автоматика и телемеханика. - 1988. - № 9. - С. 3 - 33.
3. Медведев А.В., Сухих Н.Н., Федоров М.С. Структуры и алгоритмы управления сложных авиационных систем // Вопросы теории систем автоматического управления. - Л.: ЛГУ, 1990. - Вып. 8. - С. 26 - 36.
4. Сухих Н.Н., Ковалев А.Г., Рукавишников В.Л. Использование принципа реконфигурации для построения толерантной мажоритарной вычислительной системы // Авиакосмическое приборостроение. - 2009. - № 2. - С. 17 - 21.
Review
For citations:
Sukhikh N.N., Kovalev A.G., Rukavishnikov V.L. PREVENTION OF MISTAKES, CAUSED BY HUMAN FACTOR WHILE USING FLIGHT CONTROL SYSTEMS TOLERANT TO FAILURES. Civil Aviation High Technologies. 2014;(206):76-79. (In Russ.)